fredag 28. august 2015

Ny havn; Viveiro i spania



Vi lå på svai. Det betyr å ikke ligge til en brygge men at ankeret holder oss fast på bunnen. I bukta der vi lå bodde det en delfin!!  Den har et kutt på halen og er grå og har en spiss finne og et pustehull på hodet. De spanske sier at den har bodd her i 2 år og bli kalt for «Bartolo». Det er kjempemasse fisk i vannet her og vi har prøvd å fiske, men den vil aldri bite på! Jeg vet ikke hvorfor, kanskje fordi den ikke liker sluken(fiskekroken) jeg har.

En dag blåste det veldig sånn at gummijolla med motoren på velta og havnet under vann! Heldigvis hadde vi en reservemotor. Pappa prøvde å reparere motoren, men han klarte det ikke. Vi sendte den til et verksted og de klarte å reparere den, heldigvis!
 
Her ligger båten på svai. Jeg kjører jolla inn til stranden.
Vi arrangerte kino for noen barn vi har blitt kjent med. De kommer fra Tyskland og de skal på samme seiltur som oss. På kinoen så vi på Donald Duck film og spiste popcorn.  Vi hadde gjort det mørkt i båten, sånn som en kinosal skal være. 
Kino i båten vår med Piet, finn og Janna.

Da andre barna var med på stranda en dag. Og der lekte vi masse. Vi gravde så dypt ned i sanda at det kom vann inn i sandborgen. Jeg hadde dykkemaske og snorkel og så etter skjell. Jeg fant mange fine skjell, de var ikke sånn som hjemme, fordi det var glitter og masse forskjellige farger på dem!Vi barna snakket tegnespråk sammen og engelsk, men de kunne ikke så mye som meg. Jeg fikk bruk for noen ord jeg har lært som «kom hit», det er  «come here»  og mye annet. Jeg måtte snakke engelsk med foreldrene deres og jeg skjønte alt:)
Barna leker på stranden
 
Vi gikk på fjelltur en dag. Det var gøy og vi fikk kjeks. Det var mye lenger enn å gå opp til Vardåsen, det var nesten som å gå fra Leangbukta til Vardåsen og tilbake. Vi gikk på asfaltvei hele veien, for det var ingen sti. Det var fint vær men det blåste ganske mye. Da vi kom ned igjen ble vi invitert på vafler i en annen båt. Vaflene var gode.
På fjelltur i Viveiro med utsikt over stranda og bukten vi lå i.

Når vi skriver dette blogginnlegget her så har vi skole. Vi har hatt Data(jeg har skrevet inn om bøkene jeg har lest.sjekk på «bøker jeg har lest» om dere ikke har gjort det før!) og Norsk, da gikk vi alle i 5 klasse. I friminuttet gikk vi i butikken. 
Nå har jeg lest ferdig Gutta i det enorme Trehuset med 39 etasjer også!

1 kommentar:

  1. Hei Øyvind. Så flink du er til å skrive om alt dere gjør, og at du forklarer så godt seil- og sjøutrykk dere bruker. Det er viktig for mange av dem som leser bloggen din fordi de jo ikke kan alle ord og uttrykk som du kan om båtlivet. For eksempel slik du forklarer hva det vil si å ligge på svai. At dere arrangerte kino med de nye vennene deres er jo kjempekoselig, og en fin måte å bli enda bedre kjent med dem på. Vi forstår at dere kommer til å ha følge med dem mye fremover, og da er det bra å bli godt kjent tidlig. Veldig fint at pappa har fått reparert motoren som ble skadet da den havnet under vann. Det er supert at du får i lekse å skrive blogginnlegg. Du er kjempeflink til å fortelle. Vi har lest om alle bøkene du har lest også, og er kjempeimponerte. Du leser jo så fort, så vi skal ta med flere nedover når vi møtes i Portugal. Ønsker deg en fin uke med både gode skole- og fridager, med mye bading og fint vær. Klem fra moff og mormor.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du vil skrive en kommentar til meg! Hilsen Øyvind

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.